Sejarah PPD Ranau

Daerah Ranau terletak di lembah Gunung Kinabalu yang mempunyai keluasan lebih kurang 2,987.49 KM persegi. Dilihat dari segi kedudukan Geografi (Peta Sabah), banjaran Crocker dan Gunung Kinabalu adalah di antara pemisah daerah Ranau dan kawasan Pantai Barat, Kota Belud dan Kota Merudu, sementara pemisah dengan kawasan pantai timur ialah Sungai Sugut dan Sungai Labuk.



LOKASI : DAERAH RANAU

PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH RANAU

Pejabat Pendidikan Daerah Ranau secara pentadbirannya adalah di bawah Pentadbiran Pejabat Pendidikan Gabungan Kota Belud atau dahulunya dikenali sebagai Pejabat Pendidikan Bahagian Pantai Barat Utara berpusat di Daerah Kota Belud.

Diwujudkan pada tahun 1967 dengan seorang pegawai yang ketika itu di kenali sebagai Penyelia Daerah sahaja. Pejabatnya menumpang di sebuah rumah (bekas rumah guru) pada tahun 1969 pejabat ini berpindah dan dan menumpang di bilik Guru Besar SK. Pekan Ranau. Pada tahun 1971 berpindah lagi dan menumpang bekas Pejabat Polis dan seterusnya berpindah dan menumpang di Pejabat Daerah. Menyewa sebuah kedai dari tahun 1985 hingga 1986 sehingga awal tahun 1987 Pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah berpindah ke Pejabat Pendidikan Daerah yang di bangun kan secara Projek Kilat di kawasan SK Pekan Ranau dan akhirnya pada bulan Oktober tahun 2003 Pejabat Pendidikan Daerah Ranau telah berpindah dan mengambilalih bangunan lama bekas SMKA Ranau dan masih lagi di sana sehinggalah sekarang ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Chit Chat..


ShoutMix chat widget